مدیریت و کنترل پروژه

از گنجینه و دانشنامۀ تخصصی رشتۀ مهندسی صنایع
پرش به: ناوبری، جستجو

محتویات

سیلابس و محتوای مصوب درس[ویرایش | ویرایش مبدأ]

13-.jpg

منابع، مجلات، سایت ها و نرم‌افزارها[ویرایش | ویرایش مبدأ]

اطلاعات مفید مرتبط با درس[ویرایش | ویرایش مبدأ]

طرح درس:

1- مفاهیم اولیه

2- ترسیم شبکه AOA

3- شبکه CPM

4- برنامه ریزی احتمالی

5- شبکه های پیش نیازی

6- مدیریت منابع

7- تسطیح منابع

8- موازنه زمان هزینه

9- کنترل پیشرفت

10- صورت وضعیت مالی

11- کنترل هزینه

اساتید ارائه دهندۀ درس[ویرایش | ویرایش مبدأ]

دکتر مرتضی باقرپور

دکتر باقرپور (دانشگاه علم و صنعت ایران)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

  • معرفی منابع و مجلات و سایتها ونرم افزارهای مورد تاکید استاد

معرفی مجلات و سایت های معتبر و نرم افزار

  • معرفی درس
  • نمونه تمرینات و سوال های امتحانی
  • آثار و مقالاتی از دکتر باقرپور

Applying Fuzzy Control Chart in Earned Value Analysis

Applying Fuzzy Logic to Estimate Setup Times

ارائه مدل تحليل پوششي داده هاي دو سطحي در مديريت ريسك زنجيره تأمين به منظور انتخاب تأمين كننده

دکتر قنادپور
_________________________________________________________

دکتر قناد پور ( دانشگاه علم و صنعت ایران)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

  • رزومه دکتر قناد پور
  • معرفی منابع و مجلات و سایت ها و نرم افزار های مورد تاکید استاد
  • مصاحبه با استاد
  • آثار و مقالات
  • جزوه ارائه شده در کلاس
  • نمونه تمرینات و سوال های امتحانی

http://www.iust.ac.ir/page.php?slct_pg_id=17303&sid=61&slc_lang=fa

_______________________________________________________________________

دکتر فریبرز جولای(دانشگاه تهران)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

دکتر جولای
  • رزومه دکتر فریبرز جولای
  • معرفی منابع و مجلات و سایت ها و نرم افزار های مورد تاکید استاد
  • مصاحبه با استاد
  • آثار و مقالات
  • جزوه ارائه شده در کلاس
  • نمونه تمرینات و سوال های امتحانی

_______________________________________________________________________

دکتر سلمان نظری شیرکوهی(دانشگاه تهران فنی فومن)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

دکتر نظری شیرکوهی
  • رزومه دکتر شیر کوهی
  • معرفی منابع و مجلات و سایت ها و نرم افزار های مورد تاکید استاد
  • مصاحبه با استاد
  • آثار و مقالات
  • جزوه ارائه شده در کلاس
  • نمونه تمرینات و سوال های امتحانی

پرونده:Project-Management.pptx

___________________________________________________________

دکترعلیرضا حجی

دکترعلیرضا حجی(دانشگاه شریف)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

  • مصاحبه با دکترحجی
  • معرفی منابع مورد تاکید استاد
  • نمونه تمرینات و سوال های امتحانی
  • جزوه ارائه شده در کلاس
  • آثار و مقالاتی از دکتر حجی

_________________________________________________________________________________

شهرام شادرخ

دکتر شهرام شادرخ (دانشگاه شریف)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

  • [۱]رزومه دکتر شهرام شادرخ
  • مصاحبه با دکتر شهرام شادرخ
  • معرفی منابع مورد تاکید استاد
  • نمونه تمرینات و سوال های امتحانی
  • جزوه ارائه شده در کلاس
  • آثار و مقالاتی از دکتر شهرام شادرخ

_________________________________________________________________________________

دکتر محمد حسنی (دانشکده راه اهن -دانشگاه علم و صنعت ایران)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

رزومه دکتر محمدحسنی

  • کارشناسی-مهندسی عمران-دانشگاه صنعتی شریف
  • کارشناسی ارشد-مهندسی عمران(گرایش برنامه ریزی حمل و نقل)-دانشگاه صنعتی شریف
  • دکتری-مهندسی عمران(گرایش برنامه ریزی حمل و نقل)-دانشگاه صنعتی شریف
  • پرونده:کنترل پروژه راه اهن.rarجزوه درسی ارائه شده :
دکتر قاسمی طاری

_________________________________________________________________________________________

دکترفرهاد قاسمی طاری (دانشگاه شریف)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

  • رزومه دکترفرهاد قاسمی طاری
  • مصاحبه با دکترفرهاد قاسمی طاری
  • معرفی منابع مورد تاکید استاد
  • نمونه تمرینات و سوال های امتحانی
  • جزوه ارائه شده در کلاس
  • آثار و مقالاتی از دکترفرهاد قاسمی طاری

______________________________________________________________________________________________

دکتر نجفی

دکتر امیر عباس نجفی[ویرایش | ویرایش مبدأ]

  • رزومه دکتر امیر عباس نجفی
  • مصاحبه با دکتر امیر عباس نجفی
  • معرفی منابع مورد تاکید استاد
  • نمونه تمرینات و سوال های امتحانی
  • جزوه ارائه شده در کلاس
  • آثار و مقالاتی از دکتر امیر عباس نجفی

_______________________________________________________________________________________________

دکتر حسن قدسی پور
دکتر قدسی پور

دکتر سید حسن قدسی پور( دانشگاه امیر کبیر- دانشکده مهندسی صنایع)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

  •        رزومه دکتر قدسی پور
  •        مصاحبه با دکتر قدسی پور
  •         معرفی منابع مورد تاکید استاد
  •         نمونه تمرینات و سوال های امتحانی
  •         جزوه ارائه شده در کلاس
  •         آثار و مقالاتی از دکتر قدسی پور

مطالب گوناگون در زمینه کنترل پروژه[ویرایش | ویرایش مبدأ]

 بیزنس پلن چیست ؟[ویرایش | ویرایش مبدأ]

بیزینس پلن که به آن طرح کسب و کار و طرح تجاری نیز گفته می شود، یک نوشته ی رسمی است که اهداف کسب و کار را تعیین، دلایل امکان تحقق اهداف را ذکر و برنامه هایی که برای رسیدن به این اهداف دنبال می شوند را ارائه می کند. همچنین ممکن است شامل اطلاعاتی درباره پیشینه سازمان و تیم اجرایی طرح باشد. بیزینس پلن سندی مکتوب است که جزئیات کسب و کار پیشنهادی شما را مشخص می کند. این سند باید ضمن توضیح موقعیت فعلی کسب و کار، نیازها، انتظارات و نتایج پیش بینی شده را شرح دهد و کلیه جوانب آن را ارزیابی کند.

حال که به خوبی می دانید یک طرح کسب و کار یا بیزینس پلن چیست و چرا شما برای شروع و رشد کسب و کارتان به آن نیاز دارید، وقت آن رسیده است تا فرآیند نوشتن و تکمیل یک طرح کسب و کار را تجربه کنید.

در این راهنمای گام به گام، خواهید آموخت که تکمیل یک طرح کسب و کار چه مراحلی دارد و در هر مرحله چه کارهایی را باید انجام دهید. در ادامه با داناپ همراه باشید…

قبل از هر چیز می خواهیم ۳ قانون کلی برای نوشتن یک بیزینس پلن را به شما معرفی کنیم.

 ۳ قانون کلی برای نوشتن یک بیزینس پلن : [ویرایش | ویرایش مبدأ]

 ۱- آن را کوتاه بنویسید.[ویرایش | ویرایش مبدأ]

طرح های تجاری به دو دلیل باید کوتاه و مختصر باشند :

۱- هدف اصلی شما این است که بیزینس پلنی را که نوشته اید خوانده شود و قطعا هیچ کس نمی خواهد یک بیزینس پلن ۱۰۰ صفحه ای یا حتی ۴۰ صفحه ای را بخواند.

۲- طرح کسب و کار شما باید وسیله ای باشد که شما برای اجرا و رشد کسب و کارتان از آن استفاده می کنید. پس قطعا در طول زمان برای اصلاح و یا استفاده به آن باز خواهید گشت. بنابراین اگر این بیزینس پلن طولانی باشد هرگز حوصله اصلاح و استفاده مجدد از آن را نخواهید داشت. 

 ۲- مخاطبان خود را بشناسید.[ویرایش | ویرایش مبدأ]

بیزینس پلن خود را به زبانی بنویسید که به راحتی برای مخاطب قابل درک و فهم باشد.

به عنوان مثال، اگر فعالیت شرکت شما در حوزه فرآیندهای پیچیده علمی است، باید به گونه ای آن را توضیح دهید که سرمایه گذاران و اشخاصی که دانش کافی ندارند کاملا متوجه مطالب ارائه شده از سوی شما شوند. به یاد داشته باشید که سرمایه گذاران دانشمند نیستند بنابراین تمام نوشته های خود را با میزان دانش و فهم آنها بر اساس شناختی که از آنها دارید انطباق دهید.

۳- نترسید.[ویرایش | ویرایش مبدأ]

اکثریت قریب به اتفاق صاحبان استارتاپ ها و کارآفرینان کارشناس کسب و کار نیستند. بنابراین بقیه کارآفرینان نیز درست مثل شما، مدرک کارآفرینی یا کسب و کار ندارند. بنابراین اصلا جای نگرانی نیست.

نوشتن یک بیزینس پلن ممکن است به عنوان یک مانع و یک کار دشوار به نظر برسد اما نگران نباشید اگر به اندازه کافی نسبت به کسب و کاری که راه انداخته اید شناخت دارید، به راحتی می توانید یک طرح کسب و کار مناسب و استاندارد برای آن بنویسید. 

نکته ای که قبل از مطالعه ادامه این آموزش باید در نظر بگیرید این است که نیازی نیست شما یک بیزینس پلن کامل مانند چیزی که آموزش خواهیم داد بنویسید. اگر کسب و کار یا استارتاپ شما در مراحل ابتدایی قرار دارد می توانید از بوم مدل کسب و کار و بوم ناب که می توان گفت بیزینس پلن هایی ساده و یک صفحه ای هستند استفاده کنید.

اما اگر کسب و کار بزرگی دارید و تصمیم به جذب سرمایه گرفتید باید یک بیزنس پلن کامل برای ارائه به سرمایه گذار آماده کنید. 

 ۶ مورد که نباید در یک بیزینس پلن فراموش شوند[ویرایش | ویرایش مبدأ]

حال که با قوانین کلی نوشتن یک طرح کسب و کار آشنا شده اید، بهتر است به سراغ جزییات نوشتن آن برویم.

به یاد داشته باشید، بیزینس پلن شما یک ابزار مفید برای کمک به شما در ایجاد یک کسب و کار بهتر است بنابراین نوشتن آن را به عنوان یک رفع تکلیف نبینید.

یک طرح کسب و کار خوب نوشته ای است که شما به طور منظم به آن باز می گردید و آن را با اطلاعات جدیدی که در مورد مشتریان و تاکتیک های فروش بازاریابی کشف کرده اید اصلاح می کنید. 

بخش های اصلی یک بیزینس پلن استاندارد:[ویرایش | ویرایش مبدأ]

 ۱- خلاصه اجرائی (Executive summary)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

این بخش یک مرور کلی از کسب و کار شما و برنامه های آتی شماست. این بخش معمولا در ابتدای یک طرح کسب و کار نوشته می شود و معمولا ۱ الی ۲ صفحه است.

 ۲- فرصت (Opportunity)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

این بخش به این سؤالات پاسخ می دهد: شما در واقع چه چیزی می فروشید و چگونه یک مشکل (یا نیاز) را برای بازار خود حل می کنید؟ بازار هدف و رقبای شما چه کسانی هستند؟

 ۳- اجرا (Execution)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

چگونه می خواهید فرصت خود را به دست آورید و آن را به یک کسب و کار تبدیل کنید؟ این بخش شامل طرح بازاریابی و فروش شما، عملیات و نحوه سنجش موفقیت شما می باشد.

 ۴- تیم و شرکت (Team and company)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

سرمایه گذاران علاوه بر ایده های عالی به دنبال تیم های بزرگ و قدرتمند نیز هستند. از این بخش برای معرفی و توضیح تیم فعلی خود و کسانی که باید استخدام شوند استفاده کنید. اگر تیم شما در حال حاضر کامل می باشد و استخدام های خود را نیز انجام داده اید در این بخش ساختار حقوقی شرکت، آدرس دفتر و داستانی کوتاه از تاریخ شرکت را نیز بیان کنید.

 ۵- طرح مالی (Financial plan)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

بیزینس پلن شما بدون پیش بینی مالی کامل نیست. در ادامه به شما می گوییم چه مواردی را باید در بخش طرح مالی خود بنویسید.

۶- پیوست (Appendix)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

اگر به فضای بیشتری برای ضمیمه کردن تصاویر محصول یا اطلاعات اضافی نیاز دارید، از این بخش یعنی بخش نهایی می توانید استفاده کنید. 

حال که با بخش های اصلی یک بیزینس پلن نیز آشنا شدید زمان آن رسیده تا وارد جزییات هر یک از بخش ها شویم و یک نمونه واقعی از یک بیزینس پلن را با یکدیگر تکمیل کنیم : 

 ۱- خلاصه اجرائی (Executive summary)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

خلاصه اجرایی در واقع شرکت شما را معرفی می کند، آنچه شما در کسب و کارتان انجام می دهید را توضیح می دهد. این بخش به صورت ساختاری، فصل اول بیزینس پلن شماست.

از آنجایی که این اولین بخشی است که سرمایه گذار با آن مواجه می شود، توصیه من به شما این است که این بخش را بعد از اتمام بیزنس پلن بنویسید. چرا که وقتی شما تا انتهای بیزینس پلن را تکمیل می کنید یک دید کلی و مناسب برای نوشتن خلاصه ای از کسب و کارتان کسب می کنید پس می توانید در آخر به این بخش بازگردید آن را به بهترین شکل ممکن تکمیل کنید.

خلاصه اجرایی می تواند به عنوان یک سند مستقل عمل کند. سندی که کاملا کسب و کار شما را توصیف می کند. همچنین برخی از سرمایه گذاران برای ارزیابی یک کسب و کار فقط بخش خلاصه اجرایی را مطالعه می کنند. اگر چیزهایی که در این بخش نوشته شده است برای آنها جذاب به نظر برسد از شما می خواهند تا برنامه ای کامل تر را برای آنها ارائه و پرزنت کنید.

از آنجایی که خلاصه اجرائی جزء مهمی از بیزینس پلن شما محسوب می شود، باید مطمئن شوید که تا حد ممکن روشن، واضح و مختصر باشد. ویژگی های کلیدی کسب و کارتان را در این بخش ذکر کنید، اما از ارائه جزئیات بیش از حد و غیر ضروری پرهیز کنید. بنابراین خلاصه اجرائی بخشی یک الی نهایت دو صفحه ای است که با بیانی شیوا، روان و جذاب به توضیح کسب و کار شما می پردازد و می تواند اشتیاق سرمایه گذار را برای دنبال کردن ادامه طرح کسب و کار برانگیزد. 

 ۲- فرصت (Opportunity)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

بخش فرصت در بیزینس پلن شما جایی است که باید از عنصر اصلی و حیاتی کسب و کارتان صحبت کنید. در این بخش به طور دقیق باید مشکلی را که شناسایی کرده اید و راه حلی که برای آن یافته اید را توضیح دهید و همچنین بیان کنید که محصول/خدمت شما با توجه به حضور رقبا چرا مناسب برای بازار است و چرا مشتریان از محصول/خدمت شما به جای رقبا باید استفاده کنند.

شخصی که در حال مطالعه طرح کسب و کار شماست، قبلا در بخش خلاصه اجرایی با کسب و کار شما آشنا شده است اما باز هم این بخش یعنی بخش فرصت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که در بخش های بعدی خلاصه اجرایی شما وارد جزییات می شوید و به سوالات احتمالی که پاسخی برای آنها در بخش خلاصه اجرایی موجود نبود، پاسخ می دهید.

 ۳- اجرا (Execution)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

اکنون که فرصت خود را توصیف کرده اید، زمان آن فرا رسیده تا توضیح دهید که چطور در واقعیت می خواهید کسب و کار خود را اجرا و پیاده سازی کنید. باید در این بخش درباره برنامه های بازاریابی و فروش، عملیات، اندازه گیری میزان موفقیت، فعالیت های لازم برای رسیدن به موفقیت و… صحبت کنید.

 ۴- تیم و شرکت (Team and Company)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

در این فصل، باید ساختار شرکت و اعضای تیم اصلی را معرفی کنید. این جزئیات برای سرمایه گذاران بسیار مهم است زیرا آنها می خواهند بدانند که چه کسانی در راس این شرکت قرار دارند و آیا آنها توانایی به موفقیت رساندن این کسب و کار را دارند یا خیر. 

 تیم[ویرایش | ویرایش مبدأ]

یک ادعای قدیمی وجود دارد که می گوید سرمایه گذاران روی ایده ها سرمایه گذاری نمی کنند بلکه روی افراد تیمی که می خواهد آن ایده را اجرایی کند سرمایه گذاری می کنند.

این موضوع تا اندازه ای مهم است که حتی برخی از سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای اینکه روی یک ایده فوق العاده به علاوه یک تیم ضعیف سرمایه گذاری کنند، روی یک ایده متوسط به علاوه یک تیم قوی سرمایه گذاری کنند!

تیم در واقع عنصر اصلی یک کسب و کار است که مشخص می کند آیا می توان به اهداف مشخص شده رسید یا خیر.

مساله مهم برای سرمایه گذاران این است که آیا این تیم قدرت پیاده سازی و اجرایی کردن ایده مربوطه را دارد یا خیر.

در بخش تیم باید به خوبی افراد تیم را معرفی کنید. از تجربیات و نقاط قوت آنها صحبت کنید. سعی کنید از القاب شرکتی مانند CEO و CTO استفاده نکنید چرا که تیم قوی تیمی است که بتواند در تمام وظایف و شرایط با یکدیگر همکاری کنند و نه اینکه وظایف کاملا مشخص و تعریف شده ای باشد و هر شخص به جز وظایف خود کار دیگری را انجام ندهد.

 ۵- طرح مالی (Financial plan)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

آخرین و مطمئنا کوتاه ترین فصل، طرح مالی شماست. نوشتن طرح مالی معمولا کاری است که کارآفرینان با انجام آن میانه خوبی ندارند.

یک طرح مالی استاندارد، شامل پیش بینی های ماهانه برای ۱۲ ماه اول کسب و کار و سپس پیش بینی های سالانه برای سه تا پنج سال آینده می باشد. معمولا پیش بینی های سه ساله کافی است، اما برخی از سرمایه گذاران پیش بینی پنج ساله را نیز درخواست خواهند کرد.

در ادامه جزئیاتی از صورت های مالی که شما باید در طرح کسب و کار خود بگنجانید و خلاصه ای از آنچه که در هر بخش باید بنویسید را مشاهده خواهید کرد.

 ۶- ضمیمه (Appendix)[ویرایش | ویرایش مبدأ]

ضمیمه در واقع مکان مفیدی است برای هر گونه نمودار، جدول، تعاریف، یادداشت های حقوقی یا سایر اطلاعات مهم را که احساس می کنید طولانی هستند.

گردآورندگان:[ویرایش | ویرایش مبدأ]

مهتاب ابراهیمی ، مریم طرقی,محسن قیومی ، عاطفه قنبرزادهد، فاطمه ملکی