گرایش مدیریت نوآوری و فناوری

از گنجینه و دانشنامۀ تخصصی رشتۀ مهندسی صنایع
پرش به: ناوبری، جستجو

معرفی مدیریت نوآوری و فناوری[ویرایش | ویرایش مبدأ]

گرایش مدیریت نوآوری و فناوری در کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، شامل مجموعه فعالیت هایی است که منجر به تجاری سازی محصولات با بهره‌مندی از جدیدترین فناوری‌ها و نوآوری‌ها در سطح بنگاه می شود. در این گرایش به دانشجویان یک فهم عمیق و جامع از تفاوت‌های مابین مدیریت نوآوری و فناوری با روشهای سنتی معمولی ارائه خواهد شد.

هدف از گرایش مدیریت نوآوری و فناوری، آشنایی دانش آموختگان با آخرین دستاوردهای فناوری در زمینه صنعت و استفاده از آنها در فرایندهای تولید به منظور توسعه بیشتر محصولات جدید می باشد. در این گرایش دانشجویان شناخت مناسبی از مسائل مرتبط با مدیریت نوآوری و فناوری از قبیل مدیریت نوآوری و خلاقیت، مدیریت فناوری، توسعه محصولات جدید،‌ مدیریت دانش و مباحثی از این قبیل پیدا خواهند کرد.

آنچه موجب جذابیت این گرایش از مجموعه مهندسی صنایع شده است، دروس بسیار کاربردی و استفاده از دانش مهندسی صنایع آموخته شده در مقطع کارشناسی می‌باشد. به عنوان مثال شاید تمامی دانشجویان گرایش مدیریت نوآوری و فناوری بر این موضوع که درس توسعه محصولات و فرایندهای جدید یکی از جذاب‌ترین دروس این گرایش است اتفاق نظر دارند. براستی دلیل این جذابیت چیست؟

معرفی درس توسعه محصولات و فرایند های جديد:

هدف از درس:

  • آشنايي و كاربرد عملي مجموعه اي از تكنيك ها و ابزارهاي موجود در توسعه محصولات جديد
  • آگاهي از نقش چند وظيفه اي بودن در توسعه محصول جديد (مهارت هاي بازاريابي-  تحلیل اقتصادی- استفاده از تكنيك هاي خلاقيت و ايده پردازي- طراحي- توليد، ساخت با استفاده از پرینتر 3 بعدی (در صورت نیاز)، گسترش کارکرد کیفیت (QFD)، کنترل پروژه و ...)
  • بهبود مهارتهاي كار تيمي، فرايند تصميم گيري گروهی و همكاري درجهت رسيدن به هدف مشترك
  • قابلیت استفاده از مهارتهای مدیریتی در یک کار گروهی
  • استفاده از تجهيزات با تكنولوژي پيشرفته به منظور توليد نمونه‌اي از محصول جديد

شاید به جرأت بتوان گفت که یکی از دروسی که شما به شدت کار تیمی را در آن تجربه خواهید کرد، درس توسعه محصولات و فرایند های جديد می‌باشد و در پایان آنچه مورد تحویل خواهد بود یک نمونه اولیه از محصول جدید خواهد بود.

موارد قابل تحويل در پروژه نهايي این درس عبارت است از:

شناسايي نيازهاي مشتري- تحليل بازار- مأموريت نامه- ايده پردازي- انتخاب ايده- خانه كيفيت- طراحي تفضیلی- نمونه سازي- شناسنامه ويژگي هاي محصول- در قالب گزارش پروژه و محصول طراحي شده كه با پرینتر 3 بعدی یا هر طریق دیگرساخته خواهد شد.

برنامه درسی گرایش مدیریت نوآوری و فناوری[ویرایش | ویرایش مبدأ]

تعداد واحدهای درسی: 32 واحد

تعداد دروس اجباری: 12 واحد

تعداد دروس اختیاری: 12 واحد

پایان نامه و سمینار: 8 واحد

دروس اجباری:

نام درس واحد
مدیریت فناوری 3
مدیریت نوآوری 3
توسعه محصولات و فرایندهای جدید 3

دروس اختیاری:

نام درس تعداد واحد
استراتژی توليد و خدمات 3
مديريت فرآيندهای کسب و کار 3
برنامه‌ريزی استراتژيک 3
مديريت تحقيق و توسعه 3
‌آينده‌پژوهي 3
اقتصاد دانش‌بنيان 3
سياست‌گذاری علم و فناوری 3
توسعه پايدار 3
فناوری و جامعه 3

منابع[ویرایش | ویرایش مبدأ]

http://3gaam.com