کتابخانه برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات

از گنجینه و دانشنامۀ تخصصی رشتۀ مهندسی صنایع
پرش به: ناوبری، جستجو
Pm 1.png

درباره کتابخانه[ویرایش | ویرایش مبدأ]

این صفحه مربوط به کتابخانه ای در زمینه تخصصی برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات یا نت می باشد. علاقمندان به این زمینه میتوانند کتابهای علمی، مقالات، سایتها، تصاویر و سایر فایلهای مورد نظر خود را در این مکان به اشتراک گذاشته و از فایلهای دیگران بهره مند شوند.

قوانین کتابخانه[ویرایش | ویرایش مبدأ]

  • لطفا فقط مطالب و کتابهایی در زمینه نت و یا مرتبط بارگذاری شود.
  • لطفا نقطه نظر خود درباره کتابها و فایلهای بارگذاری شده را نوشته تا دیگران بتوانند سریع تر به محتویات مطالب دسترسی پیدا کنند.
  • در صورت داشتن نقش در غنی شدن کتابخانه میتوانید نام خود را به قسمت گردآورندگان اضافه نمایید.


مقدمه[ویرایش | ویرایش مبدأ]

Zs4av1tsrblkzjhpymdr.jpg

برنامه ریزی نگهداری وتعمیرات یا نت چیست ؟

مجموعه ای از فعالیتها و عملکرد ها است که هر کدام با توجه به تعاریف خود ، ماموریت عملیاتی نگاهداشتن دستگاه ها ، ماشین آلات و تجهیزات را دارند که باعث می گردند قابلیت عملیاتی آنها حفظ شود.

امروزه نگهداری و تعمیرات یک تجهیز یعنی: طرح ریزی و انجام فعالیت هایی برروی تجهیزات که باعث عملکرد مستمر تجهیز برای تولید محصول یا خدمات با کیفیت را مهیا سازد.

لزوم پیاده سازی سیستم‌های نگهداری وتعمیرات[ویرایش | ویرایش مبدأ]

Solution-system-3.png

هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، در مجموع، بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید را در بر می‌گیرد. با توجه به نوع صنعت مورد بررسی، این هزینه چیزی حدود ۱۵ تا ۶۰ درصد هزینه محصول تولید شده را در بر می‌گیرد. تحقیقات نشان داده‌است که حدود ۳۳ سنت از هر دلار که برای فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات هزینه می‌شود، مربوط به فعالیت‌های غیر ضروری در حوزه نگهداری و تعمیرات می‌باشد این در حالی است که صنایع آمریکا سالانه حدود ۲۰۰ بیلیون دلار برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات خود هزینه می‌نمایند. این بدان معنی است که مدیریت صحیح فرایند نگهداری و تعمیرات، سالانه، ۶۰ بیلیون دلار صرفه جویی در این حوزه را به همراه خواهد داشت.

ژاپنی‌ها با درک اهمیت ویژه‌ای که در مدیریت فرایند نگهداری و تعمیرات در سیستم‌های تولیدی احساس می‌کردند، اقدام به طراحی سیستم‌های مختلف نگهداری و تعمیرات، از جمله TPM نمودند و آن را به عنوان یکی از زیر سیستم‌های سه‌گانه تولید ناب به جهان معرفی نمودند.

نقش نگهداری و تعمیرات در فضای رقابتی[ویرایش | ویرایش مبدأ]

بر اساس آنچه که در بخش قبل تشریح شد، به کارگیری سیستم نگهداری و تعمیراتِ خاصِ یک سازمان، می‌تواند نقش بسیار زیادی را در کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی ایفا نماید. اما این تأثیرات تنها محدود به هزینه نبوده و در سرعت ارائه محصول در کل زنجیره تأمین، کیفیت محصول، قابلیت اطمینان، چابکی سازمان و عواملی از این دست نیز تأثیرات خاص خود را خواهد داشت که هر یک از آن‌ها محلی از تأمل خواهد بود. از این رو می‌توان به نقش مهم و تأثیر گذار استراتژی‌های مختلف نگهداری و تعمیرات بر روی کسب و کار یک بنگاه اقتصادی پی برد. در ادامه چگونگی تعاملات بین استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات و استراتژی‌های کسب و کار مطرح خواهد شد. کلیه بنگاه‌های اقتصادی، جهت رقابت در بازار بر اساس برخی اولویت‌های مرتبط با توانمندی‌هایشان با یکدیگر به رقایت می‌پردازند. نگهداری و تعمیرات بخش جدایی ناپذیر تولید است که می‌تواند این اولویت‌های رقابتی را تحت تأثیر قرار دهد و در نتیجه استراتژی‌های کسب و کار را به شکل مثبت یا منفی متأثر سازد. برای درک بهتر این ارتباط ابتدا تعریفی اجمالی از واژه استراتژی ذکر می‌شود و سپس استراتژیِ کسب و کار و نگهداری و تعمیرات تشریح می‌شوند و در نهایت تعاملات بین آن‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. استراتژی یک الگوی منسجم است که تصمیمات را یکپارچه و متحد می‌سازد و اهداف سازمانی را آشکار ساخته و تعیین می‌کند و فعالیت‌هایی را که شرکت باید روی آن‌ها متمرکز شود را انتخاب می‌نماید و تلاش دارد تا شرکت یک مزیت بلند مدت و پایدار در هریک از فعالیت‌هایش به دست آورد و تمام سطوح سلسله مراتبی شرکت را وارد تصمیم می‌کند و طبیعت همکاری‌های اقتصادی و غیر آن را که شرکت دارد تعریف می‌کند. بنابراین استراتژی کسب و کار، همان الگوی منسجم توصیف شده در قبل می‌باشد که محور تمام مباحث، کسب و کار سازمان خواهد بود که پورتر سه انتخاب کلی و عمومی را در استراتژی‌های سطح کسب و کار معرفی می‌نماید که شامل رهبری در هزینه، تمایز و تمرکز می‌باشد. عبارت استراتژی نگهداری و تعمیرات معمولاً به عنوان مجموعه خط مشی‌ها و مفاهیم نگهداری و تعمیرات تفسیر شده‌است اما از دیدگاه کلان‌تر این خط مشی‌های نگهداری و تعمیرات و مفاهیم، یکی از چند مولفه اصلی استراتژی نگهداری و تعمیرات را شکل می‌دهند. سایر مولفه‌های ساختاری در تعریف استراتژی نگهداری و تعمیرات عبارت است از ظرفیت نگهداری و تعمیرات، تجهیزات و تسهیلات نگهداری و تعمیرات، تکنولوژی نگهداری و تعمیرات و یکپارچه سازی افقی.در ادبیات این حوزه، استراتژی نگهداری و تعمیرات، به عنوان یک الگوی منسجم و جدا نشدنی و یکپارچه ساز تصمیم‌ها در عناصر استراتژی‌های متفاوت در تجانس با تولید، شرکت و استراتژی‌های سطح کسب و کار معرفی می‌شود. استراتژی نگهداری و تعمیرات اهداف سازمان را آشکار می‌سازد و طبیعت کارکردهای اقتصادی و غیر اقتصادی را که قصد دارد برای سازمان به شکل یکپارچه انجام دهد، تعریف می‌کند. با این تفاسیر ارتباط میان کسب و کار و استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات را از طریق چارچوب زنجیرهٔ ارزشِ معروف پورتر به خوبی می‌توان درک نمود. در این چارچوب کلیه وظایفی که به وسیله یک بنگاه اقتصادی انجام می‌گیرد، به ۵ فعالیت اولیه و ۴ فعالیت پشتیبانی دسته‌بندی شود. فعالیت‌های اولیه شامل تعیین حدود لجستیک داخلی، فرایندها، لجستیک خارجی، بازاریابی، فروش و خدمات می‌شود. فعالیت‌های پشتیبانی شامل تدارکات، تکنولوژی، مدیریت منابع انسانی و زیر ساخت‌های سازمان می‌شود. بعدها برخی از نویسندگان بر اساس درک و تحلیل‌های جدید، دسته‌بندی فوق را تغییر دادند. برای مثال در گذشته اغلب برای فرایند نگهداری و تعمیرات به جهت این که به عنوان سربار تولید در نظر گرفته می‌شد، در زنجیره ارزش، جایگاهی برای آن در نظر گرفته نشد. این در حالی است که با در نظر گرفتن آن به عنوان یک فرایند در زنجیرهٔ ارزش، مدیریت می‌تواند تأثیرات نگهداری و تعمیرات و استراتژی‌های مختلف آن را بر روی زنجیرهٔ ارزش و استراتژی کسب و کار خود تصور نماید. به هر حال، فرایند نگهداری و تعمیرات در تعیین سطح شاخص رقابت پذیری یک سازمان از نقش حساس و غیرقابل انکاری برخوردار است و در مجموع می‌توان تحلیل‌های گوناگونی را در ارتباط با این فرایند در چهار حوزه هزینه، کیفیت، انعطاف‌پذیری و قابلیت تحویل مورد بررسی قرار داد. بر این اساس ارائه مدل‌های تصمیم‌گیری برای انتخاب استراتژی‌های مختلف نگهداری و تعمیرات و یا انتخاب ترکیبی از آن‌ها، توسط برخی نویسندگان مد نظر قرار گرفته‌است.

اهداف اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات[ویرایش | ویرایش مبدأ]

Preventive-maintenance-vuthy-ng-6-638.jpg

1- بیشینه کردن دوره عمر مفید دستگاه ها و تجهیزات

2- بیشینه کردن قابلیت اطمینان دستگاه ها و تجهیزات

3- بیشینه کردن کارایی کل تجهیزات

4- کمینه کردن تعمیرات اتفاقی دستگاه هاو ماشين آلات

5- تحت کنترل در آوردن توقفات و جلوگیری از خرابی های عظیم به دلیل بروز یک اشکال جزیی و کم نمودن تعداد دفعات از کار افتادن تجهیزات

6- تحت کنترل درآوردن موجودی قطعات یدکی در انبار و ایجاد نظم و ترتیب و استاندارد کردن امور مربوطه

7- کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی و در نتیجه استفاده بهتر از قطعات یدکی

8- افزایش کیفیت راهبری و جلوگیری از اتلاف وقت و جلوگیری از فراموشی برخی از تعمیرات در زمان توقف

9- زمان سنجی و روش سنجی فعالیت های تعمیری و تولیدی و در نتیجه بالا بردن بهره وری

انواع روش ها(سطوح)ی نگهداری و تعمیرات[ویرایش | ویرایش مبدأ]

  1. نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده Planned Maintenance
  2. نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM Preventive Maintenance
  3. نگهداری و تعمیرات اصلاحی CM Corrective Maintenance
  4. نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان RCM Reliability Centered Maintenance
  5. نگهداری و تعمیرات پیش بینانه (پیشگویانه) PdM Predictive Maintenance (پایش وضعیت CM)
  6. نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM Total Productive Maintenance (ژاپنی)
  7. نگهداری و تعمیرات بهره ور PM Productive Maintenance (آمریکایی)
  8. نگهداری و تعمیرات اضطراری EM Emergency Maintenance

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه[ویرایش | ویرایش مبدأ]

PREVENTIVE-MAINTENENCE.jpg

اصطلاحا می گویند نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM مجموعه فعالیت هایی است که برای جلوگیری از وقوع یک خرابی در تجهیزات انجام می گردد.

این مجموعه از فعالیت ها ممکن است تعمیراتی یا نگهداری محور باشند و باعث پیشگیری از وقوع یک خرابی یا حادثه و توقف برنامه ریزی نشده تجهیزات گردند. فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه شامل بازرسی ، بازدید ، سرویس ، آچارکشی ، بالانس کردن ، تعویض قطعات ، روانکاری و غیره است.

RE2FufY.jpg

نگهداری و تعمیرات پیش بینانه [ویرایش | ویرایش مبدأ]

گاها نگهداری و تعمیرات پیشگویانه نیز گفته می شود که واژه خوب و حرفه ای برای PdM predictive Maintenance نیست. به صورت خلاصه نت پیش بینانه PdM فعالیت های مبتنی بر پایش وضعیت تجهیزات می باشد که به مجری داده های آماری خوبی برای تعیین و پیش بینی احتمال وقوع یک خرابی در تجهیز را در آینده می دهد. بعد از تشخیص وقوع یک خرابی در تجهیز واحد نت می تواند فعالیت های تعمیراتی پیشگیرانه را روی تجهیز در یک زمان برنامه ریزی شده تبیین و اجرا کند. عمده فعالیت های نگهداری و تعمیرات پیش بینانه بروی پایش وضعیت CM Condition Monitoring متمرکز است تکنیک های آنالیز روغن Oil Analysis ، ترموگرافی ، ارتعاش سنجی ، صداسنجی ، ضخامت سنجی و تحلیل جریان الکتریکی ماشین مجموعه ای از متداول ترین فعالیت های پایش وضعیت در حوزه نت پیش بینانه است

نگهداری و تعمیرات اصلاحی[ویرایش | ویرایش مبدأ]

Images (1.png

وقتی یک تجهیز خراب می شود چند نوع اقدام باید روی آن انجام گیرد که این اقدامات مفاهیم مختلفی را دنبال می کنند:

  1. مهم است که این خرابی به دیگر تجهیزات یا قطعات آن دستگاه تسری پیدا نکند و لذا باید اقداماتی را تعریف و طرح ریزی کرده باشید که جلو تسری یک خرابی به دیگر تجهیزات را بگیرد این اقدامات را اقدامات محدود کننده یا موردی فوری می گویند که گاها می تواند خیلی ساده و سریع باشد مثل خاموش کردن دستگاه یا اینکه مفصل و کارهای زیادی داشته باشد مثل خرابی یک دستگاه در صنعت پتروشیمی که باید خوراک ورودی و خروجی تنظیمات مختلفی انجام گردد و شیرها و تجهیزات دیگری آمادگی لازم برای توقف تجهیز را مهیا سازند.
  2. اقدام بعدی این است که تجهیز را به حالت آماده بکاری قبلی برگردانده شود یعنی تجهیز را درست کنید. این اقدام را اصلاح می گویند. قطعات معیوب تعویض و دستگاه تعمیر می شود و ایرادات رفع و دستگاه آماده بکار است و تحویل تولید می گردد.
  3. بعد از دو اقدام فوق باید به تجزیه و تحلیل علت ریشه ای وقوع این خرابی در دستگاه پرداخته شود. که مبحث تجزیه و تحلیل علل ریشه ای خرابی تجهیزات RCFA طرح موضوع می شود. برای شناسایی و جلوگیری از وقوع مجدد این خرابی در دستگاه باید بررسی کنید که چرا و چه علل باعث شدند که این تجهیز عملکرد لازم را مهیا نسازد و خراب شود. خروجی این تحلیل اقداماتی است که به آنها اقدامات اصلاحی می گویند. لذا کلیه فعالیت های نگهداری و تعمیراتی که بروی کنترل، شناسایی و جلوگیری از وقوع علل ریشه ای خرابی انجام می شود اقدام اصلاحی است.
  4. اقدامات اصلاحی یا همان نگهداری و تعمیرات اصلاحی باید خواصی داشته باشد. اول اینکه وقتی این اقدامات را روی تجهیز انجام می دهید باعث شود دیگر وقوع خرابی روی تجهیز تکرار نشود و دوم بروی کلیه خانواده گروه تجهیزات موجود در سازمان اقدامات اصلاحی تعمیم داده شود.
Bb49ec fe9eb6193dae4ea0964459baba59b859.jpg

نگهداری و تعمیرات اضطراری[ویرایش | ویرایش مبدأ]

وقتی یک تجهیز خراب می شود باعث توقف تولید و عدم ارائه عملکرد مورد انتظار ما از دستگاه را پیش می آورد که باید هر چه سریع نسبت به رفع خرابی و شروع تولید یا کار دستگاه اقدام شود مجموعه ای از فعالیت های ذکر شده در نگهداری و تعمیرات اصلاحی باید انجام گردد که مهم ترین آنها اقدامات محدود کننده از تسری خرابی به دیگر تجهیزات و قطعات و اصلاح و یا درست کردن دستگاه به شرایط عملکردی مورد انتظار است.

نمودار جایگاه انواع نگهداری و تعمیرات[ویرایش | ویرایش مبدأ]

در عکس و تصویر زیر شما به خوبی جایگاه انواع سطوح نگهداری و تعمیرات و ارتباط آنها با یکدیگر را مشاهده می کنید.

Photo 2020-01-10 14-00-51.jpg

نتیجه فعالیت های نگهداری و تعمیرات چه می شود؟[ویرایش | ویرایش مبدأ]

پس از اجرای فعالیت های نگهداری و تعمیرات باید کارکردهای تجهیز به حالت مد نظر برگردانده شود. برای این کار برای هر تجهیز باید کارکردهایی که انتظار داریم را شناسایی کنیم و این موضوع چک گردد که آیا تجهیز به سطح کارکردی مد نظر و مورد انتظار رسیده است یا خیر.

کتاب های حوزه نگهداری و تعمیرات[ویرایش | ویرایش مبدأ]

نام کتاب نام نویسنده فایل کتاب توضیحات
مبانی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه John M Gross پرونده:John M. Gross - Fundamentals of Preventive Maintenance-AMACOM (2002).pdf
راهنمای مدیر برای نگهداری پیشگیرانه ساختمان Ryan Crannus پرونده:Ryan Cruzan - Manager's Guide to Preventive Building Maintenance-CRC Press (2009).pdf
راهنمای راهنما TPM: کل تعمیر و نگهداری تولیدی Jean Bufferne پرونده:Jean Bufferne - Le guide de la TPM Total Productive Maintenance.pdf
قوانین کار برای مهندسین تعمیر و نگهداری Ricky Smith, Keith Mobley پرونده:01-(Ricky-Smith,Keith-Mobley)Rules-of-Thumb-for(mpedia.ir).pdf

مقالات مرتبط با حوزه[ویرایش | ویرایش مبدأ]

سایت های مفید و کاربردی نت[ویرایش | ویرایش مبدأ]

عنوان سایت آدرس سایت
انجمن نگهداری و تعمیرات ایران http://irma.ir/
دنیای نگهداری و تعمیرات http://maintenanceworld.blogfa.com/
مجله تخصصی نگهداری و تعمیرات https://mainmag.ir/
دانش نامه نگهداری و تعمیرات http://mpedia.ir/
نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر https://www.irantpm.ir/

فیلم های آموزشی[ویرایش | ویرایش مبدأ]

عنوان لینک توضیحات

نرم افزار های مربوط[ویرایش | ویرایش مبدأ]

I380X253 364157087114.jpg

نرم افزار PMWORKS[ویرایش | ویرایش مبدأ]

۱- برای سازمان های کوچک و متوسط طرح ریزی گردیده است

۲- یک الی چندکاربر به صورت متمرکز با امکان اشتراک و شبکه داده ها به نرم افزار دسترسی خواهند داشت.

۳- کاربری آسان و سریع دارد.

۴- براساس استانداردهای نگهداری و تعمیرات طراحی شده است.

۵- متعلق به شرکت مشاوران تدبیرپرداز آویژه بوده و نرم افزار قفل شکسته یا کپی شده نمی باشد، لذا تغییرات و اصلاحات سریع انجام می گردد.

۶- توسط آن ممیزی های سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ و ایزو تی اس در صنعت خودرو کامل پاس می شود.

۷- قیمت آن بسیار ارزان و با توان هر سازمان کوچکی قابل تهیه می باشد.

۸- پشتیبانی و گارانتی آن بروز و موثر از طریق اینترنت و راه دور انجام می گردد.

نرم افزار MKMS[ویرایش | ویرایش مبدأ]

۱- برای سازمان های بزرگ و گسترده طرح ریزی شده است.

۲- تعداد کاربر و درخواست کننده نامحدود و تحت شبکه و وب می باشد.لذا با هر وسیله کامپیوتر، لپ تاب، تب لت، #موبایل قابل دسترسی است.

۳- کاربری آن بسیار آسان و سرعت کار بسیار بالا است.

۴- براساس استانداردهای نگهداری و تعمیرات طراحی شده است و استانداردهای معروف #صنعت #نفت و #گاز و #پتروشیمی هم چون ایزو ۱۴۲۲۴ را کامل پوشش می دهد.

۵- متعلق به شرکت مشاوران تدبیرپرداز آویژه بوده و نرم افزار قفل شکسته یا کپی شده نمی باشد، لذا تغییرات و اصلاحات سریع انجام می گردد.

۶- توسط آن ممیزی های سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ و ایزو تی اس در صنعت خودرو کامل پاس می شود.

۷- قیمت آن متناسب با ماژول های نصب شده و فرآیندهای نگهداری و تعمیرات سازمان تعیین می شود.

۸- پشتیبانی و گارانتی آن بروز و موثر از طریق اینترنت (راه دور) و حضوری انجام می گردد.

OD22 - Official Logo - Persian Name Blue .png

معرفی انجمن نت ایران[ویرایش | ویرایش مبدأ]

اهداف انجمن نگهداری و تعمیرات ایران[ویرایش | ویرایش مبدأ]

بر اساس مفاد اساسنامه انجمن، منطق طراحی در پیکربندی‌های تشکیلاتی، تفکر حاکم بر تشکل‌های علمی و حرفه‌ای و استمرار بخشیدن به ارزش‌های فرهنگی و علمی، برخی از اهداف استراتژیک و فعالیت‌های عمده انجمن را می‌توان به شرح زیر بیان نمود:

  1- ایجاد زمینه‌های مساعد و برقراری ارتباط با نهادهای رسمی و قانونی، مراجع دولتی، ملی، مقننه، قضایی، مجریه و مؤسسات دولتی و خصوصی در قالب مقررات قانونی و جلب توجه و پشتیبانی آنان در جهت نیل به اهداف انجمن.

  2- همکاری با سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت و مؤسسات ملی و ارگان‌های رسمی از طریق ارائه نظرها و گزارش‌های کارشناسی و توصیه‌های فنی و قانونی، در تهیه و تدوین قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های اجرایی و اقتصادی مرتبط با « نظام‌های نگهداری و تعمیرات » .

  3- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه‌ ارزیابی و بازنگری طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های علمی موضوع فعالیت انجمن.

  4- اشاعه فرهنگ « نظام‌های نگهداری و تعمیرات نوین » .

  5- ایجاد روابط حسنه و تسهیلات بین اعضاء انجمن برای همکاری مشترک بین آن‌ها در زمینه‌های مختلف.

  6- سعی و اهتمام در ترغیب مراکز و مجتمع‌های تولیدی و صنعتی به رعایت استانداردهای صنعتی، دانش فنی و تکنولوژی روز جهت نگهداری و تعمیرات دستگاه‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد بهره‌برداری.

  7- کوشش و برنامه‌ریزی در جهت ارتقاء سطح کیفی و دانشی فرهنگ « نظام‌های نگهداری و تعمیرات » در کشور از طریق تدوین و اجرای دوره‌های آموزشی و تخصصی جهت شرکت‌ها، انتشار کتب و نشریات فنی و تخصصی، توسعه و تشویق فعالیت‌های پژوهشی.

  8- بررسی تاًثیر نظام‌های « نگهداری و تعمیرات » بر روی وضع اجتماع و محیط زیست و آشنا کردن جامعه با محاسن استفاده از نظام‌های « نگهداری و تعمیرات نوین » .

  9- کوشش در جهت همکاری متقابل با مراکز علمی، تحقیقاتی و صنعتی و ایجاد ارتباط بین متخصصان این رشته به منظور همکاری و تبادل افکار.

  10- ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی فنی (سیستم اطلاعات فنی و بانک‌های اطلاعاتی) و فراهم کردن تسهیلات لارم برای تبادل و گردش اطلاعات و تجربیات بین اعضاء و انجمن و سایر تشکل‌ها (انجمن‌ها، کانون‌های صنفی و تخصصی و آموزشی و ...) و مؤسسات و سازمان‌های آموزشی و تحقیقاتی داخلی و خارجی مرتبط با فعالیت‌های انجمن از طریق:

  •   تهیه هرگونه اطلاعات و نشریات لازم مربوط به « نگهداری و تعمیرات » برای استفاده اعضاء انجمن و سایر انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی.
  •    تاًسیس کتابخانه، انتشار کتب و نشریات فنی، تخصصی و مفید و گزارشات و خبرنامه‌های ادواری.
  •   ایجاد ارتباطات علمی و تخصصی با انجمن‌ها و مجامع علمی بین‌المللی.
  •  برگزاری گردهمایی‌های علمی و تخصصی در سطوح داخلی و خارجی مرتبط با « نت ».
  •    گردآوری آمار و اطلاعات در باره آخرین پیشرفت‌های علمی و فنی در زمینه فعالیت‌های « نت » و نشر آن‌ها و جلب توجه اعضاء نسبت به این پیشرفت‌ها.

  11- بازآموزی مهندسین شاغل واحدها با دوره‌های کوتاه مدت و میان مدت مرتبط با « نت ».

ضمناً هریک از فعالیت‌های ذکر شده که احتیاج به اخذ مجوزهای لازم از مسئولین ذیربط داشته باشد، با کسب مجوز، رعایت شرایط و موارد قانونی اقدام خواهد شد.

خط مشی و برنامه استراتژیک[ویرایش | ویرایش مبدأ]

چشم انداز ، ماموریت ها و ارزش های محوری انجمن نگهداری و تعمیرات ایران

 چشم انداز ( Vision ):

  پیشرو در رشد و ارتقای فرهنگ « نظام‌های نگهداری و تعمیرات » در ایران.

  مرجعی قابل اطمینان در حوزه دانش، مهارت و توانایی فرهنگ « نظام‌های نگهداری و تعمیرات».

 تبدیل شدن به انجمنی موثر در سطح بین‌الملل، متشکل از هزاران متخصص

 ماموریت ( Mission ) :

  گسترش و پیشبرد و ارتقای علم و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مربوط به نگهداری و تعمیرات از طریق انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی بین محققان و متخصصانی که به‌گونه‌ای با علم نگهداری و تعمیرات سر و کار دارند، ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی، تشکیل گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و انتشار کتب و نشریات علمی در راستای غنی سازی فرهنگ « نت » در کشور.

  ایجاد بسترهای لازم جهت رشد و توسعه ” نظام های نگهداری وتعمیرات نوین “ در مراکز و مجتمع‌‌های صنعتی جهت افزایش تولید بهینه صنعتی، کم شدن ضایعات، وارستگی اقتصادی، افزایش بهره‌وری، سوددهی و صیانت ازسرمایه‌های ملی‌در راستای ایجاد مزیت‌های رقابتی جهت حضور مؤثر در بازارهای جهانی.

ارزش‌های محوری ( Core Values ) :

  تکریم اعضاء- رشد و بالندگی- بهبود مستمر- پاسخگویی

  اعضاء انجمن مهم‌ترین سرمایه هستند و ایجاد رضایت و اعتلا و احترام به آن‌ها از جمله وظایف اساسی مدیریت انجمن می‌باشد.

 رشد و ارتقاء سطح دانش و توانمندی اعضاء.

 رشد و ارتقای فرهنگ « نظام‌های نگهداری و تعمیرات نوین ».

 بهبود مداوم و مستمر.

 پاسخگویی در مقابل عملکرد.

هییت موسس[ویرایش | ویرایش مبدأ]

موسس.jpg

برخی از دوره های آموزشی برگزار شده توسط انجمن نت ایران[ویرایش | ویرایش مبدأ]

ردیف عنوان دوره ارایه دهندگان
1 معماری نگهداری و تعمیرات در کارخانه هوشمند دکتر فرشید رعایت صنعتی
2 مدیریت هزینه دارایی های فیزیکی دکتر فرشید رعایت صنعتی
3 مهندسی مجدد فرآیندهای نگهداری و تعمیرات دکتر فرشید رعایت صنعتی
4 آشنایی با بکارگیری متدهای عیب یابی (FMEA,FTA) دکتر فرشید رعایت صنعتی
5 آشنائی با اصول مهندسی نگاهداشت و نگاهداشت بهره ور جامع ( TPM ) دکتر محمد ریاحی
6 کاربرد تست های مکانیکی و غیرتخریبی در نگهداری و تعمیرات دکتر محمد ریاحی
7 کلیات جامع و شناخت اصول مهندسی نت دکتر محمد ریاحی
8 آشنایی با اینترنت اشیاء در مهندسی نت دکتر محمد ریاحی
9 نگهداری و تعمیرات مبتنی بر قابلیت اطمینان ( RCM ) دکتر محمد ریاحی

گرد آورندگان[ویرایش | ویرایش مبدأ]

ردیف نام شماره تماس ایمیل
1 علیرضا آقامحمدی 09109524607
2 رضا محمد صالحی 09129323944