کتابخانه اختصاصی علی اخلاق‌پور

از گنجینه و دانشنامۀ تخصصی رشتۀ مهندسی صنایع
پرش به: ناوبری، جستجو

درباره کتابخانه[ویرایش | ویرایش مبدأ]

نا م و نام خانوادگی.jpg
من علی اخلاقپور، دانشجوی صنایع دانشگاه علم و صنعت هستم. زمینه صنعتی مورد علاقه من مدیریت مالی است. در این کتابخانه مطالبی آورده میشود که امید است برای سایرین مفید باشد.

راه تماس با من: Akhlaghpoorali@gmail.com

کتاب‌ها[ویرایش | ویرایش مبدأ]

شماره نام کتاب نام نویسنده توضیحات
1 کتاب تفکر، سریع و کند دنیل کانمن  کتاب تفکر، تند و سریع نوشته دنیل کانمن را می‌توان یکی از چند کتاب کلاسیک حوزه تصمیم گیری دانست. در حدی که بدون خواندن آن، نمی‌توانید ادعا کنید کتاب‌های اصلی مربوط به تصمیم گیری را مطالعه کرده‌اید. این کتاب، مدلی ارائه می‌کند که بر اساس آن، دو شیوه‌ی موازی تصمیم گیری در ذهن ما وجود دارند و فعالیت می‌کنند
2 معرفی کتاب هنر شفاف اندیشیدن رولف دوبلی اگر چه کتاب هنر شفاف اندیشیدن نوشته رولف دوبلی را نمی‌توان یک کتاب اوریجینال در زمینه خطاهای شناختی تصمیم گیری دانست، اما بی‌تردید می‌توان آن را یک مرجع مناسب، مفید، روان و سرگرم‌کننده دانست که عملاً نویسنده، آن را به وسیله‌ی بازخوانی و خلاصه کردن کتاب‌های کلیدی این حوزه انجام داده است.
3 کتاب مدیران و چالش های تصمیم گیری مکس بیزرمن مکس بیزرمن را به فعالیت در مرز مشترک مذاکره و تصمیم گیری می‌شناسند. او در کتاب مدیران و چالش‌های تصمیم گیری، مباحثی مانند خطاهای شناختی، تصمیم گیری شهودی و تحلیلی و نیز تصمیم‌های مربوط به سرمایه‌گذاری و مذاکره را بررسی کرده است. از جمله ویژگی‌های این کتاب می‌توان به مستند بودن مطالب، اشاره‌‌های متعدد به تحقیقات معتبر، و نیز مثال‌های کاربردی اشاره کرد.
4 نوپای ناب  اریک ریس  اریک ریس، یک فعال بزرگ و مطرح در دنیای دیجیتال نیست؛ حتی یک نویسنده‌ی بزرگ با کتابهای سریالی متعدد (مثل ست گادین یا ملکوم گلدول) هم محسوب نمی‌شود. اما همین یک کتاب کافی بوده تا به یکی از نویسنده های مشهور و تأثیرگذار در زمینه‌ی کسب و کار تبدیل شود و جایگاهی ارزشمند در میان نویسندگان شناخته‌شده‌ی این حوزه به دست آورد. اگر به کارآفرینی یا رشد یک کسب و کار کوچک خصوصاً در فضای دیجیتال فکر می‌کنید، این کتاب می‌تواند در بالای فهرست کتابهای شما جا داشته باشد.
5 خلق مدل کسب و کار استروالدر در متمم به اندازه‌ی کافی در مورد مدل کسب و کار صحبت کرده‌ایم و نیازی به تکرار و تاکید بر اهمیت آن نیست. کتاب خلق مدل کسب و کار، مستقل از اینکه آن را کتابی قوی بدانیم یا خیر، یکی از مطرح ترین کتب در این حوزه در سراسر جهان است و همین مسئله، مطالعه و بررسی آن را توجیه پذیر می‌سازد.
6 دوره عمر سازمان آدیزس یکی از بزرگترین‌ دام‌های پیش روی یک سازمان، خود “بنیان گذار” آن سازمان است. همین جمله، نشان می‌دهد که کتاب دوره عمر سازمان، یک کتاب کلاسیک نیست که فقط کارآفرینی را تشویق کند و کارآفرینان را به عنوان افرادی مقدس و الگوهایی بدون چون و چرا مطرح کند. اتفاقاً این کتاب، بیشتر به عارضه یابی سازمان‌ها در مسیر زندگی و چرخه عمرشان پرداخته و کوشیده است نگاهی واقع گرایانه به این حوزه داشته باشد.
7  صفر تا یک پیتر ثیل شاید زمانی که پیتر ثیل به دانشگاه دعوت شد تا در چند جلسه، خلاصه‌ای از ایده‌های خود را در مورد کارآفرینی و سرمایه‌گذاری روی کسب و کارهای نوپا و بیان‌ کند، فکر نمی‌کند که نهایتاً خروجی آن کلاس‌ها در قالب یک کتاب، به بازار عرضه شود و اتفاقاً جزو کتابهای پرفروش حوزه‌ی خود باشد. کتاب صفر تا یک پیتر ثیل، یک کتاب تکنیکی نیست. بلکه بیشتر به فلسفه‌ی کارآفرینی می‌پردازد. شاید بهترین خلاصه‌ی کتاب، همان جمله‌ی پشت جلدش باشد. آنجا که می‌گوید: کارآفرین‌های بعدی، نه مانند زاکربرگ، فیس بوک خواهند ساخت و نه مانند بیل گیتس مایکروسافت‌ را. آن‌‌ها قطعاً چیزهای جدیدی را به جهان معرفی خواهند کرد.
8 طرح تجاری یک صفحه ای جیم هوران کتاب طرح تجاری یک صفحه‌ای، یک کتاب رسمی آکادمیک نیست. همچنین بعید است با پر کردن جاهای خالی و کادر‌هایی که در سراسر کتاب در نظر گرفته شده، کسی به شما وام بدهد. بنابراین اگر به دنبال کتابی رسمی و چارچوب‌دار برای کارهای دانشگاهی یا کسب و کارهای بزرگ هستید، احتمالاً این کتاب انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. اما در عوض، اگر قصد دارید کارآفرینی در مقیاس کوچک را تجربه کنید، اگر ایده‌ای دارید که خام است و هنوز پخته نشده و جنبه‌های مختلف آن را ندیده‌اید، این کتاب می‌تواند ابزار مناسبی برای شما باشد. 
9  پیشگام جف بزوس اگر به دنبال شناخت بخش‌هایی از مدل ذهنی جف بزوس باشید، این کتاب می‌تواند به عنوان یکی از منابع، مورد استفاده قرار گیرد. در این کتاب سعی شده جمله‌ها و حرف‌ها و اظهارنظرهای جف بزوس، درباره موضوعات مرتبط با مدیریت، زندگی و کسب و کار، انتخاب و دسته‌بندی شود
10 ای کاش وقتی بیست ساله بودم می دانستم تینا سیلیگ تینا سیلیگ استاد دانشگاه استنفورد را بیشتر به خاطر سخنرانی‌هایی که درباره‌ی کارآفرینی دارد و کارگاه های کارآفرینی که برای جوانان و استارت آپ ها برگزار می‌کند می‌شناسند.

او در کتاب ای کاش وقتی بیست ساله بودم می‌دانستم، تعدادی از نکات مهم درباره‌ی کارآفرینی را به زبان ساده شرح داده است. برخلاف عنوانی که سیلیگ انتخاب کرده، این کتاب می‌تواند برای افرادی که مدت‌‌هاست از بیست‌سالگی عبور کرده‌اند نیز مفید باشد.

11  مدیریت منابع انسانی گری دسلر کتاب مدیریت منابع انسانی گری دسلر از جمله کتاب‌های مطرح آکادمیک در زمینه‌ی مدیریت منابع انسانی است که اکنون بیش از ده سال است در دانشگاه‌های دنیا به عنوان منبع آموزشی درس مدیریت منابع انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
12  مدیریت رفتار سازمانی رابینز کتاب مدیریت رفتار سازمانی نوشته استیفن رابینز و جاج، از کتاب های مرجع در آموزش مدیریت است و به نوعی به یک استاندارد در آموزش رفتار سازمانی تبدیل شده.

در حدی که می‌توان گفت اغلب نویسندگان دیگر هم در این موضوع، می‌کوشند ساختار این کتاب را تقلید کنند.

13 ۵۳ اصل در مدیریت انسانها فایننشال تایمز موسسه فایننشال تایمز با مراجعه به نویسندگان مختلف که در حوزه‌ی خود صاحب نام بوده‌اند، خواسته که هر کدام در چند صفحه و به صورت خلاصه، مهم‌ترین آموخته‌ها و آموزه‌هایشان را مطرح کنند. طبیعی است که برای رفتار سازمانی، به سراغ استیون رابینز بروند. اما رابینز کار جالبی کرده. او به جای خلاصه کردن مجدد کتاب رفتار سازمانی خود، سعی کرده استثناء‌هایی را که برای آن قاعده‌ها وجود دارند، در قالب پنجاه و سه اصل مطرح کند. اگر تمام کتاب رفتار سازمانی رابینز را هم خوانده باشید، همچنان این کتاب می‌تواند برای شما خواندنی باشد.
14 هوش هیجانی در مدیریت پروژه آنتوان مرسیو کتاب هوش هیجانی برای مدیران پروژه بیش از آن‌که به مدیریت پروژه نزدیک باشد، به مباحث هوش هیجانی می‌پردازد.

از آن‌جا که محتوای این کتاب، حول کار تیمی و تعامل با دیگران و کمک به مدیر برای شناخت هیجانات و عواطف زیردستان متمرکز است، مناسب دیدیم که آن را در کنار کتابهای مدیریت منابع انسانی قرار دهیم و در این بخش معرفی کنیم.

15  حس برند مارتین لیندستروم کتاب حس برند، نوشته‌ی مارتین لیندستروم، به بررسی اثر اطلاعات Sensory (مانند بو، رنگ، طعم و …) بر روی تصویر ذهنی ما از برندها پرداخته است. در این کتاب بعد از اشاره به مفهوم ارزش پیشنهادی برند برای کسب یک جایگاه منحصر به فرد در نظر مشتری، تاکید می‌شود که نگرش همه جانبه به جایگاه سازی برای یک برند باید فراتر از نگرش سنتی (در حد قیمت و بسته بندی و محل عرضه و …) باشد و تجربیات حسی برند نیز باید به صورت علمی و آگاهانه طراحی شود.
16 آموزش گام به گام تدوین طرح بازاریابی پیتر موریس تدوین طرح بازاریابی، کار ساده‌ای نیست. به عبارت دیگر، اگر طرح بازاریابی تدوین شده باشد، بازاریابی کار بسیار ساده‌ای است. به همین علت، کتابهای بسیاری در زمینه‌ی تدوین طرح بازاریابی نوشته شده‌اند. کتاب آموزش گام به گام تدوین طرح بازاریابی، یک کتاب جامع یا تخصصی نیست. اما اگر به تازگی وارد فضای بازاریابی شده‌اید، این کتاب کم حجم می‌تواند تصویری زیبا و جذاب، از فضای بازاریابی و برنامه‌ریزی بازاریابی برای شما ترسیم کند.
17 مدیریت بازاریابی کاتلر و کلر در میان نویسندگان دانشگاهی حوزه‌ی بازاریابی، نام کاتلر مطرح‌ترین برند است. او با همکاری نویسندگان دیگری مانند کلر و آکر، کتابهای متعددی در این زمینه نوشته است. با وجودی که کاتلر هنوز هم فعالیت نگارش را ادامه می‌دهد و هر یکی دو سال، یک کتاب جدید به بازار عرضه می‌کند، اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند جای کتاب کلاسیک او تحت عنوان مدیریت بازاریابی را بگیرند. کتابی که معمولاً به عنوان مرجع اول درس بازاریابی در رشته‌های مدیریت و بازرگانی، پیشنهاد می‌شود و بر همین اساس می‌توان آن را یکی از پرفروش ترین کتابهای بازاریابی دانست.
18 گاو بنفش ست گادین گاو بنفش یا Purple Cow بعد از بازاریابی با اجازه‌ی مشتری یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌های ست گادین محسوب می‌شود.

پیام اصلی گاو بنفش را می‌توان در چند جمله‌‌ی زیر خلاصه کرد:

  • ساز و کار سنتیِ تولید، تبلیغ، فروش دیگر مانند گذشته کارایی ندارد.
  • تلاش برای بازاریابی و فروش، نباید بعد از طراحی و تولید محصول آغاز شود.
  • تنها شانس موفقیت محصول این است که در خاطر بماند؛ دیگران درباره‌اش حرف بزنند؛ و این گفتگو به ایجاد تقاضا منتهی شود
19 کلید را بزن چیپ هیث و دن هیث کتاب کلید را بزن توسط چیپ هیث و دن هیث نوشته شده است. دو برادری که کتابهایشان معمولاً جزو کتابهای پرفروش حوزه نگرش فردی و نیز تحول کسب و کار است. در این کتاب، به فرایند مدیریت تغییر اشاره شده و مکانیزم‌ها و راهکارهایی برای پیش بینی مقاومت‌های احتمالی با تغییر و نحوه مواجهه با آن ارائه گردیده است. در این کتاب، ابزارهای تغییر هم در حوزه‌ی فردی و هم در حوزه‌ی گروهی مورد توجه قرار داشته است.
20  ذهن کامل نو دنیل پینک  کتاب ذهن کامل نو، توسط دنیل پینک نوشته شده و اگر چه بخش‌هایی از آن، شاید در فضای اقتصادی و فرهنگی ما، چندان کارایی نداشته باشد، اما ارزش سایر بخش‌های آن، به حدی زیاد هست که مطالعه و وقت گذاشتن برای آن و انجام تمرین‌های کتاب را توجیه پذیر کند.

در این کتاب، از استعاره‌ی راست مغزی و چپ مغزی استفاده شده و نویسنده کوشیده است با همان تعبیر استعاری بگوید: دنیای آینده، بیش از آنکه در اختیار چپ مغزها باشد، در سیطره‌ی راست مغزهاست.

تحقیق‌ها[ویرایش | ویرایش مبدأ]

نام تحقیق فایل تحقیق توضیحات
تحقیق شماره 1 پرونده:تحقیق شماره--1.docx تحقیق در زمینه باطری ها
تحقیق شماره 2 پرونده:تحقیق شماره-- 2.docx تحقیق در زمینه انواع دیودها
تحقیق شماره 3 پرونده:تحقیق شماره--3.docx تحقیق در زمینه پنل های خورشیدی که در ادامه مطالب مربوطه درج می شود.

تمرین‌ها[ویرایش | ویرایش مبدأ]

نام تمرین فایل تمرین توضیحات
تمرین شماره 1
تمرین شماره 2 پرونده:تمرین شماره --2.pdf قانون اهم
تمرین شماره 3 پرونده:تمرین شماره --3.pdf ارت

مقالات[ویرایش | ویرایش مبدأ]

مقالاتی که در ادامه آورده می شود در زمینه انتخاب تامین کننده با رویکرد های گوناگون تصمیم گیری است که در فضای قطعیت و عدم قطعیت انجام شده است .

شماره عنوان مقاله
1 A supplier selection model with fuzzy risk analysis using the balanced solution technique with a soft set
2 Supplier Selection_ A Fuzzy-ANP Approach
3 Supplier Selection Using Integrated Fuzzy TOPSIS and MCGP_ A Case Study
4 Supplier selection of an Indian heavy locomotive manufacturer_ An integrated approach using Taguchi loss function, TOPSIS, and AHP
5 Supplier Selection Using Integrated Fuzzy TOPSIS and MCGP_ A Case Study
6 Supplier Selection_ A Fuzzy-ANP Approach
7 A supplier selection model with fuzzy risk analysis using the balanced solution technique with a soft set
8 Supplier selection of an Indian heavy locomotive manufacturer_ An integrated approach using Taguchi loss function, TOPSIS, and AHP
9 A Multi-criteria Decision Model for Construction Material Supplier Selection
10 A hybrid agent-based computational economics and optimization approach for supplier selection problem

سایت‌ها [ویرایش | ویرایش مبدأ]

تصاویر[ویرایش | ویرایش مبدأ]

سایر [ویرایش | ویرایش مبدأ]